Tips voor Online Proctoring

In dit kennisitem worden extra tips gegeven om makkelijker met ProctorExam en TestVision te kunnen werken. Sommige tips zijn oplossingen op voorkomende situaties tijdens het maken van een tentamen.

- TestVision geeft een foutmelding (‘Bad Request’)
Ga in je browser naar Geschiedenis, klik op ‘Browsegegevens wissen’, zorg dat je ‘Geavanceerd’ kiest en bij ‘Periode’ dat je ‘Alles’ selecteert. ‘Wachtwoorden en andere gegevens kun je uitgevinkt laten. Daarna kun je Proctor Exam verversen.

- Schermdelen of webcam werkt niet
Zorg ervoor dat in je browser alle extensies behalve Proctor Exam zijn uitgeschakeld. Via de drie bolletjes rechtsboven in je browser, kun je naar ‘Instellingen’. Links vind je ‘Extensies’. Daarna kun je Proctor Exam verversen.

- Tabblad ProctorExam geeft aan: 'Another Session Detected'
Ververs het tabblad van ProctorExam en deze melding zal verdwijnen.

- Wanneer moet ik mijn werkplek/werkblad laten zien? En hoe doe ik dat?
Je laat je werkplek zien tijdens de installatie-stappen (geluid, ID, materiaal e.d.) van ProctorExam. Je gebruikt hiervoor de tweede camera (smartphone of tablet). Volg hierbij de instructies op het scherm. 

- Hoe zet ik mijn tweede camera goed neer?
De tweede camera (smartphone of tablet) zet je schuin achter je neer op ongeveer 3 meter afstand. Op die manier zijn jij, je beeldscherm en je werkplek goed in beeld. Volg hierbij de instructies op het scherm. Je kunt creatief zijn in het vinden van manieren om je tweede camera goed neer te zetten. Indien je niet over een telefoonhouder beschikt kun je gebruik maken van boeken, een glas/mok of zelfs met een grote paperclip. Op YouTube vindt je veel DIY opties.

Je dient voor de tweede camera je hoofdcamera (achterzijde device) te gebruiken. Als het voor de aansluiting op de acculader makkelijker is mag je de camera horizontaal plaatsen.

- Melding en vraag om het scherm te delen komt steeds terug
Door wisselingen in de wifi-verbinding (sterkte van het signaal) kan de melding vaker terugkomen. We vragen je opnieuw te accepteren en door te gaan met het tentamen.

Tip: Je kunt overwegen om een internetverbinding te maken door middel van een netwerkkabel. Zorg er in dat geval voor dat je wifi-verbinding uit staat en je verbinding maakt via de netwerkkabel.

- Ik gebruik een Mac of Apple computer en het lukt niet om mijn scherm te delen.
Mac en Apple gebruikers moeten soms eerst in de instellingen wat aanpassen; zie deze link voor een instructie.

- Kan ik een andere computer of laptop gebruiken dan waar ik de systeemcheck (vooraf) mee heb uitgevoerd?
Ja dat is mogelijk; maar je loopt het risico dat applicaties niet functioneren op het moment dat je het tentamen wilt maken.

- Scherm blijft laden bij het openen van ProctorExam of TestVision
Doordat veel studenten tegelijk de applicatie openen kan het laden soms langer duren dan gewenst. Indien het meerdere minuten duurt kun je het scherm ‘refreshen’ (via F5 of Command-R). Vaak is hiermee het probleem verholpen. Indien het einde van het tijdslot nadert neem je contact op via de chat.

- Scherm blijft laden bij het uploaden van de foto van het ID bewijs
Doordat veel studenten tegelijk de foto’s uploaden kan het soms langer duren dan gewenst. Indien het meerdere minuten duurt kun je het scherm ‘refreshen’ (via F5 of Command-R). Vaak is hiermee het probleem verholpen. Je moet dan wel de stappen opnieuw doorlopen.

- Hoe zet ik Contrast skin aan in TestVision?
Tijdens tentamens in TestVision wordt het standaard font/contrast gehanteerd. Wil je een groter font met een hoger contrast instellen? Klik dan op het driehoekje bij ‘Skin’ wat je bovenaan in de balk ziet staan (zie afbeelding hieronder) zodra je in het tentamen zit in TestVision. Je kiest dan voor ‘Contrast/groot’ en automatisch wordt dit dan voor je ingesteld. Gedurende het tentamen kan je dit altijd wijzigen naar wens. Voor bijvoorbeeld studenten met dyslexie kan het aanpassen van de ‘Skin’ in TestVision helpen bij het meer leesbaar maken van de tekst.




- Wat is de juiste volgorde van afsluiten van het (her)tentamen in TestVision en ProctorExam
1. In TestVision klik je op ‘Klaar’ wanneer je alle vragen naar inzicht hebt beantwoord.
2. Vervolgens klik je op ‘Sluiten’. Het tabblad van TestVision sluit zich.
3. In het tabblad van ProctorExam klik je op ‘Finish Exam’ (blauwe knop, rechtsboven)
4. Vervolgens kun je het tabblad sluiten.
5. Deze stappen staan ook vermeldt op de laatste pagina van het tentamen in TestVision.

- Neem contact op via chat ('We are here')
Als je tijdens het (her)tentamen tegen problemen aanloopt of een vraag hebt kun je altijd via de chat contact opnemen. In eerste instantie wordt de vraag beantwoord door een medewerker van ProctorExam. Het OSC leest wel altijd mee en kan via de chat te hulp schieten indien nodig. Inhoudelijke vragen kan het OSC doorzetten naar de examinator. Als er een technisch probleem voorkomt wat alle studenten betreft kunnen er veel chatgesprekken tegelijk binnenkomen. In dat geval kan het afhandelen langer duren dan gebruikelijk.